Jak jeździć ekologicznie – czyli normy emisji spalin
Euro 2, 3, 4, 5, 6 – to normy emisji, które jasno określają parametry spalin, jakie może emitować dany samochód. Coraz częściej spaliny poddawane są kontroli przez policję. Co zrobić gdy wykryte zostaną nieprawidłowości?
Policja ma prawo podczas rutynowych kontroli sprawdzić nie tylko trzeźwość kierowcy, lecz także stan techniczny pojazdu, w tym ilość emitowanych spalin. Coraz częściej też korzysta z tego prawa. Jeżeli wykryta zostanie jakakolwiek nieprawidłowość, nałożony zostanie w pierwszej kolejności mandat, a gdy problem jest poważny – może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Od kiedy obowiązują normy Euro?
Generalna zasada brzmi – samochód musi spełnić normy obowiązujące w czasie, kiedy został wyprodukowany. Norma Euro 1 obowiązuje od 1992 roku, Euro 2 od 1996 roku, Euro 3 od 2000 roku, Euro 4 od 2006 roku, Euro 5 od 2009 roku, natomiast Euro 6 od 2014 roku.
Kolejne normy wpływały na różne elementy układu wydechowego i określały maksymalną ilość spalin, I tak : Euro 2 – wprowadziło katalizatory utleniające, Euro 3 – redukowało ilość węglowodorów i tlenków azotu, Euro 4 – ograniczyło emisję cząstek stałych w silnikach diesla, Euro 5 – wymusiło zastosowanie filtrów cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych, natomiast Euro 6 – redukowało emisję tlenków azotu.
Mówi się, że prawdopodobnie niedługo wejdzie w życie norma Euro 7, ale na razie trudno powiedzieć, kiedy to rzeczywiście nastąpi.
Normy Euro a katalizator
Od momentu obowiązywania normy Euro 1, w pojazdach montowany były także katalizatory. W Polsce są one obowiązkowe od 1 lipca 1995 roku. Ich obecność sprawdza się podczas okresowych kontroli technicznych. Dlaczego jest to weryfikowane ? Ponieważ katalizator należy do najdroższych części układu wydechowego ze względu na posiadane w sobie metale szlachetne – Platynę, Pallad oraz Rod, które sprawują właściwą funkcję oczyszczającą w układzie wydechowym. Ze względu na to, że urządzenie jest tak drogie, wiele osób zamiast dokonać wymiany wtedy, gdy należy, po prostu je wycina i zastępuje strumienicą albo zwykłą metalową rurą. Takie postępowanie prowadzi do nadmiernej emisji szkodliwych substancji do środowiska i tym samym zwiększa zanieczyszczenie powietrza. Może również narazić nas na spore kary finansowe.
Co zrobić po kontroli?
Co ciekawe, nie zawsze auto z wyciętym katalizatorem nie spełnia norm Euro. Aby to zweryfikować, najlepiej udać się do warsztatu wyposażonego w profesjonalny analizator spalin. Jeżeli w trakcie kontroli policyjnej albo w warsztacie okaże się, że pojazd przekracza zalecane wartości emitowanych spalin, można wybrać jedno z dwóch rozwiązań. Kupić oryginalny katalizator, albo zastosować urządzenie uniwersalne. Oczywiście najlepiej zdecydować się na pierwsze z nich – wówczas zawsze będziecie mieć gwarancję, że katalizator idealnie pasuje do samochodu, przejedziecie na nim 150– 200 tysięcy kilometrów, a auto bez problemu przejdzie każdy przegląd techniczny. Druga opcja jest tańsza, ale wymaga wybrania katalizatora, który rzeczywiście nadaje się do danego pojazdu. „Uniwersalny” to nie do końca dobre słowo na określenie tego typu elementu. Warto pamiętać, że urządzenie musi mieć np. odpowiednią przepustowość dostosowaną do modelu auta. Trzecie wyjście – zakup katalizatora używanego, byłoby najbardziej ryzykowne – nigdy nie wiadomo, jaki jest rzeczywisty stan techniczny katalizatora i czy za kilka tygodni nie okaże się, że znowu należy wymienić urządzenie.
Jak zmniejszyć koszty związane z wymianą katalizatora ?
Najprostszym, najbardziej ekonomicznym, a zarazem ekologicznym rozwiązaniem jest sprzedanie zużytego katalizatora do profesjonalnego skupu. Dzięki temu zarobicie ekstra pieniądze, które możecie wykorzystać np. na zakup nowej części ale i zrobicie coś dobrego dla środowiska. Profesjonalny punkt skupu zadba o to, by Wasz katalizator trafił do recyklingu i zostały z niego odzyskane drogocenne metale szlachetne do ponownego wykorzystania. Oszczędzacie Wy i środowisko jednocześnie. Kuszące, prawda ? Co więcej sprzedaż katalizatora jest niezwykle prosta dzięki współczesnym ułatwieniom. Najbliższy profesjonalny punkt skupu znajdziecie tutaj. Ponadto katalizator możecie sprzedać także nie wychodząc z domu za pomocą wysyłki kurierskiej. Paczkę odbierze jeden ze skupów wysyłkowych.
Proste, prawda ? 🙂